Μια ωραία παρέα: επίθετο και ουσιαστικό!

 Πάντα γκρινιάζουμε ότι τα παιδιά δεν χρησιμοποιούν επίθετα στον γραπτό τους λόγο. Άλλωστε ούτε κι εγώ σαν παιδί χρησιμοποιούσα! Αλλά μήπως δεν τους έχουμε δείξει τον τρόπο; 

 Γενικά, μου αρέσει να "σπάω" τα μαθήματα σε επιμέρους μικρά βήματα ώστε κάθε φορά τα παιδιά να βάζουν ένα ακόμα πετραδάκι σε αυτό που έχουν μάθει, παρά να τα φορτώνω και να τα πιέζω με όσα περισσότερα γίνεται σε μία μέρα.  Επίσης προσπαθώ ο στόχος και το τι θα διδαχτούν να είναι ξεκάθαρο κάθε φορά και να είναι ένα το αντικείμενο, ειδικά σε σημαντικές ενότητες. Παλιότερα δεν το έκανα. Τώρα πια νομίζω είναι πιο αποτελεσματικό αυτό, αν και περισσότερο χρονοβόρο, ειδικά με την πίεση της ύλης. Δεν ξέρω αν είναι το καλύτερο αυτό. Έχω την αίσθηση ότι είναι πιο αποτελεσματικό για τα παιδιά. Άλλωστε η επιλογή είναι δική μας!

 Με αυτά στο μυαλό, σκέφτηκα ότι είχε ήρθε η στιγμή να "παντρέψω" την κοινή χρήση των επιθέτων με τα ουσιαστικά στον λόγο, κάτι για το οποίο προσφερόταν η ενότητα "Που λες είδα..." στην οποία βρισκόμασταν. 

 Αφού είχε ήδη γίνει μια μικρή εισαγωγή για το τι είναι ουσιαστικά στο προηγούμενο μάθημα και αφού είχε γίνει και η γνωριμία με τα επίθετα λίγο πρόωρα - λόγω της μεταφοράς της επετειακής ενότητας - προχώρησα σε αυτό το "πάντρεμα". 

Ο στόχος ήταν: 



  • Τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της ακριβούς περιγραφής ενός αντικειμένου
  • Να κατανοήσουν τον ρόλο των επιθέτων στην ακριβή περιγραφή
  • Να χρησιμοποιήσουν τα επίθετα σε μικρές προτάσεις. 

 Στην υποενότητα 2 της ενότητας "Που λες είδα..." (β' τεύχος, σελ. 8) ο Λουκάς και η Γαλήνη περιγράφουν μια περίεργη μηχανή που είδαν στη Χωχαρούπα. 
 Η περιγραφή του Λουκά είναι μια απλή περιγραφή όπου χρησιμοποιεί μόνο ουσιαστικά ενώ της Γαλήνης περισσότερο ακριβής λόγω της χρήσης επιθέτων. 
 Σκέφτηκα λοιπόν αντί να διαβάσουν τα παιδιά τα δύο κείμενα και να εντοπίσουν τη διαφορά να το κάνω λίγο πιο βιωματικά.

 Αρχικά τους είχα κολλήσει στο τετράδια δύο άδειους "καμβάδες" και τους είπα ότι θα έπρεπε να ζωγραφίσουν αυτό που θα τους διάβαζα από την περιγραφή του κάθε παιδιού. Στη συνέχεια να γράψουν από κάτω ποιες λέξεις τα βοήθησαν για ζωγραφίσουν το αντικείμενο.

 Ξεκίνησα με την περιγραφή του Λουκά και αμέσως άρχισαν να μου κάνουν ερωτήσεις για να τα βοηθήσω τι να ζωγραφίσουν και πού. Όμως η απάντηση ήταν ότι ούτε κι εγώ ξέρω περισσότερα αφού τους διαβάζω ότι λέει ο Λουκάς. Μετά, έκανα το ίδιο και με την περιγραφή της Γαλήνης, όπου τα πράγματα ήταν πιο εύκολα. 
 Στο τέλος ζήτησα να μου πουν: 
- τι είναι αυτό που τα βοήθησε στην περιγραφή της Γαλήνης. Η απάντηση ήταν ότι τα λέει πιο καλά και πιο αναλυτικά, και 
- τι λέξεις χρησιμοποίησε ο Λουκάς και τι η Γαλήνη για να είναι πιο αναλυτική η περιγραφή της. Η απάντηση ήταν ότι ο Λουκάς χρησιμοποίησε μόνο πράγματα - ουσιαστικά, ενώ η Γαλήνη έβαλε και επίθετα μαζί με κάθε ουσιαστικό και το έκανε ξεχωριστό! 


 Στη συνέχεια επιστρέψαμε στο κείμενο του προοργανωτή με σκοπό να παρατηρήσουν καλύτερα το ρόλο των επιθέτων κάνοντας την άσκηση του τετραδίου εργασιών. 
 Αρχικά έπρεπε να διαβάσουν και να εντοπίσουν το σημείο όπου περιγράφεται το Χωχαρουπάκι. Στη συνέχεια καλούνταν στο μικρό φύλλο εργασίας που τους έδωσα να το ζωγραφίσουν και να σημειώσουν ποιες λέξεις τα βοήθησαν να το απεικονίσουν.

 Αφού ολοκλήρωσαν το Χωχαρουπάκι, τους έδωσα ένα αντίστοιχο φύλλο εργασίας με ένα τερατάκι! Αυτή τη φορά θα έπρεπε να το ζωγραφίσουν όπως θέλουν και στη συνέχεια να σημειώσουν τις λέξεις που το περιγράφουν και το κάνουν ξεχωριστό. 
Τα φύλλα εργασίας τα κόλλησαν στο τετράδιό τους.

 Στη τελευταία δραστηριότητα ο σκοπός ήταν να χρησιμοποιήσουν επίθετα και ουσιαστικά για να φτιάξουν μικρές προτάσεις. 

 Τους είχα ήδη κολλήσει στο τετράδιο δύο μικρές εικόνες οι οποίες άνοιγαν σαν πορτάκι. Ένα μήλο κι ένα λιοντάρι. 
 Θα έπρεπε να ζωγραφίζουν τις δύο εικόνες και στη συνέχεια μέσα στο πορτάκι να σκεφτούν 3 επίθετα που να κάνουν το μήλο ή το ζώο τους ξεχωριστό. 
 Έβαλα το όριο 3 γιατί έτσι δεν είναι κάτι αόριστο. Το 3 είναι ένας στόχος που όλα τα παιδιά μπορούν να φτάσουν ώστε να νιώθουν ότι τα κατάφεραν. Παράλληλα θα ξέρουν πόσα επίθετα να γράψουν και δε θα "κολλήσουν" στην προσπάθεια να σκεφτούν όσα περισσότερα γίνεται.
 Στη συνέχεια θα έπρεπε να σχηματίσουν 3 μικρές προτάσεις που να περιγράφουν το μήλο τους και το λιοντάρι τους.

 Όσο για το σπίτι; Επειδή κάποια παιδιά δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν τις προτάσεις για το λιοντάρι τους, τελείωσαν την άσκηση στο σπίτι.

 Μετά, από αυτό νομίζω ότι θα ήταν έτοιμα για να κάνουν μια περιγραφή ενός αντικειμένου...Στο επόμενο μάθημα!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Α΄ τάξη - Λέξεις ολικής εκμάθησης

Ασκήσεις στο τετράδιο... αυτό το βάσανο! (μικρές συμβουλές)

Ο φίλος μας ο Μήτσος... ή πώς περιγράφουμε ένα πρόσωπο. (Β' τάξη, κεφ. 12)